Going Vegan’ nu înseamnă doar respectarea anumitor principii in alimentație ci este un stil de viața, un mod de a trai in armonie cu natura și toate ființele vii. Veganismul exclude folosirea animalelor pentru mâncare, îmbrăcăminte dar și pentru produsele folosite in rutina zilnică.

Frumusețea vegana’ este un concept in continua creștere și foarte popular la nivel global. Nici nu e de mirare, având in vedere ca din ce in ce mai multe branduri oferă o varietate de alternative etice si totodata performante, care sa satisfacă nevoile consumatorilor.

Pentru o înțelegere completa a acestei perspective a domeniului Beauty, gasiti mai jos un ghid explicativ ai principalilor termeni utilizați și importanta cunoașterii acestora.

1. PRODUSE COSMETICE VEGANE

Acestea nu conțin ingrediente de origine animală și niciun fel de derivate de aceasta natura. In același timp, produsele vegane nu sunt nici testate pe animale. Daca va întrebati ce fel de ingrediente de proveniența animală s-ar putea găsi in cosmeticele preferate, unele dintre cele mai comune sunt:

– Carmin (este un pigment de culoare roșie obținut din acidul carminic produs prin zdrobirea unor insecte (Coșenila roșie). Are rol de colorant in produse cosmetice: rujuri, farduri etc.

– Lanolina este obtinuta prin purificarea si rafinarea unei substante secretate de glandele sebacee din pielea oilor. Se folosește ca emolient in creme, produse pentru buze etc.

– Shellac este o rășină secretată de femelele unei specii de insecte, pe copacii din pădurile din India și Thailanda. Se folosește in lacuri de unghii.

– Keratina este o proteină derivată din păr, lână, corn, unghii sau alte țesuturi similare ale animalelor. Se folosește in balsamuri pentru piele și par etc.

2. VEGETARIAN vs VEGAN

Produsele vegetariene nu conțin ingrediente care sa fie părți dintr-un animal dar pot avea in componenta ingrediente care au fost produse de către animale (ex. miere, ceara, albus de ou, substanțe din lapte) in timp ce produsele vegane exclud in totalitate orice ingredient care provine de la animale vii sau sacrificate.

3. CRUELTY FREE

Termenul atesta faptul ca un anumit produs nu a fost testat pe animale. Acesta poate avea însă in componența ingrediente de origine animala. Puteți găsi lista majorității brandurilor Cruelty Free pe site-uri precum: logicalharmony.com, crueltyfreekitty.com.

Un aspect important referitor la atentia pe care o acordam brandurilor este reprezentat de marca umbrela, care este „o strategie constand in cuprinderea mai multor game/linii de articole sau chiar intreg portofoliului de produse al unei companii sub acelasi nume de marca (de obicei, numele firmei)” – (sursa IQads). Spre exemplu: Urban Decay este certificat Cruelty Free si Leaping Bunny, dar ‘compania-mama’ care detine brandul, L’Oreal, inca testeaza pe animale.

Extra-info: Orice brand care alege sa isi comercialieaze portofoliul in China, nu este Cruelty Free (datorita legislatiei, care impune efectuarea de teste pe animale pentru toate produsele cosmetice destinate vanzarii). Atentie! Asta nu inseamna ca toate produsele avand ca tara de origine (productie) China sunt testate pe animale; doar cele care sunt vandute acolo trebuie sa indeplineasca aceasta conditie. Un produs poate fi facut in China si exportat, fara ca el sa fie vandut pe piata chineza, pastrandu-si astfel calitatea de Cruelty Free.

4. PRODUS VEGAN vs BRAND VEGAN

Cand vorbim despre un Brand Vegan, asta înseamnă ca toate produsele oferite de către acesta, sunt vegane. Anumite branduri deși nu sunt 100% vegane, pot produce și comercializa doar o anumită categorie sau un anumit Produs Vegan.

5. ETICHETA CU INGREDIENTE

Este un adevarat exercitiu de determinare sa încercam sa înțelegem lista ingredientelor unui produs. Deși putem verifica foarte ușor cu ajutorul Google/ Wikipedia semnificația unei anumite substanțe, este mai dificil sa ne dam seama de proveniența acesteia. Și asta pentru ca nici companiile și nici producătorii nu sunt obligați sa specifice dacă un anumit ingredient este de origine animală sau nu.

De ex. Acidul Hialuronic, poate fi extras din creasta de cocoș sau poate proveni din uleiuri de semințe și ricin mixat cu hialuronat de sodiu. Sau Squalene-ul, folosit in multe creme – poate proveni din ulei extras din ficatul rechinilor sau din ulei de măsline.

O soluție ar fi sa ne adresam direct producătorului pentru a afla cu exactitate. O alta alternativa este sa verificăm logo-urile de pe ambalaj, in cazul in care pe produs gasim label-ul Vegan, atunci avem garanția ca niciun ingredient nu e de proveniența animală.

6. CERTIFICARI SI LOGO-URI

Cele mai importante le regăsiți pe ambalaje astfel:

Certificare Cruelty Free

Logo-ul PETA este folosit pentru a certifica un brand vegan.

Trademark-ul Vegan Society este folosit pentru certificarea produselor vegane.

Acest trandemark Vegan Action certifica produse vegane, nu companii.

 

7. PRODUS COSMETIC VEGAN = PRODUS COSMETIC SANATOS?

Aceasta este o concepție greșita, probabil una dintre mai des întâlnite. Faptul ca un produs este vegan nu înseamnă ca implicit este si natural, sănătos sau produs exclusiv din plante. Acesta poate conține o varietate de aditivi, conservați, parabeni etc. De fapt, multe companii folosesc uneori chimicale sintetice ca o alternativa mai ieftină.

In termeni simpli, putem face o comparație cu alimentația: nu toate felurile de mâncare vegane sunt naturale si benefice (de ex: cartofii prăjiți, chipsurile nu conțin ingrediente animale dar nu sunt nici cea mai sănătoasă alegere). La fel se întâmpla și in cazul produselor cosmetice.

Găsirea alternativelor cosmetice vegane și totodata sănătoase poate fi o provocare, in special datorită explicațiilor vagi de pe etichete. De aceea, este important sa conștientizam ca informarea corecta este esentiala înainte de orice alegere și sa înțelegem toate nuanțele pe care le implica frumusețea vegana și veganismul ca stil de viața.

Ne ajuta in acest sens si „Regula de aur: atunci cand ne uitam la eticheta oricarui produs de ingrjire, daca ni se pare ca suntem la lectia de chimie, trebuie sa devenim automat suspiciosi. Insa atunci cand etichetele arata mai mult a lectie de latina (datorita denumirii plantelor), sa spunem ca suntem pe calea cea buna.” (preluare Vivanatura)

 

– Conscious is Beautiful –

 

Photo credits: salon.com, ebay.com, me.me